|
Μυστικός Δείπνος Λεονάρντο Ντα Βίντσι |
|
Από τη φράση του Ιησού που είπε κατά τη διάρκεια του Μυστικού Δείπνου "Εγώ ειμί η Οδός, η Αλήθεια και η Ζωή". Ετσι, κατ' οικονομίαν, το όνομα Αλήθεια μπορεί να γιορτάζει την Μεγάλη Πέμπτη.
|
Από τα αρχαία Ελληνικά ‘α’-στερητικό και ΄λαθείν’ του λανθάνω ή το ‘λήθη’=λησμονιά, οπότε μπορεί να σημαίνει το αλάθητο ή αλησμόνητο. Δυο πιθανότητες που πλήρως ανταποκρίνονται στην σημασία και έννοια της λέξης. Η αλήθεια ούτε κρύβεται μήτε λανθάνεται. |
|
|
|
Μάρτυρας μοναχή με καταγωγή την Ελβετία γόνος της ευγενούς σέκτας των Swabian, αναχώρησε με τον αδερφό της για να εργαστεί ως βιβλιοδέτης παράλληλα με τη μοναστική ζωή. Κατείχε προφητικό χάρισμα, διετέλεσε πολλά θαύματα, μέχρι που μαρτύρησε το 926 με την εισβολή των Μαγυάρων (Magyars) από την Ουγγαρία.
Θεωρείται προστάτιδα των βιβλιοθηκονόμων, βιβλιοθηκών και βιβλιοδετών.
|
Από την παλιά Γερμανική λέξη «weiberrat» που σημαίνει κάτι παρόμοιο. |
|
|
|
Οι Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος έζησαν το 2ο μ.Χ. αιώνα στο χρόνια του αυτοκράτορα Αδριανού (117 - 138 μ.Χ.). Η καταγωγή τους ήταν από την Παμφυλία και ανήκαν ως δούλοι στο Ρωμαίο Κάταλλο και τη γυναίκα του Πετραδία, που τους απαγόρευαν να προσεύχονται και να υμνούν το δημιουργό Θεό τους. Ο Έσπερος και η οικογένεια του περιορίστηκαν σε ξηροφαγία. Ο Ρωμαίος κύριος τους πρόσεξε τη στάση τους και τους διέταξε να φάνε δια της βίας. Αυτοί αρνήθηκαν οπότε ο Κάταλλος τους θανάτωσε σε κλίβανο.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'εσπέρα' που προέρχεται από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις ‘έως’=ημερήσιο φως και ‘πέρας’=τέλος και καλύπτει το χρονικό διάστημα από την ώρα που δύει ο ήλιος ως την ώρα που επικρατεί το σκοτάδι.
Εδώ μπορούμε τώρα να θυμηθούμε το ‘ανέσπερο φως’ το φως δηλαδή που δεν τελειώνει ποτέ, ‘δεν έχει πέρας’ και φωτίζει τον ‘Πανάγιο Τάφο’. Είναι από αυτή τη λαμπάδα, που διατηρείται πάντα αναμμένη, που παίρνει, κάθε χρόνο, κάθε ανάσταση, ο Πατριάρχης το Άγιο φως και το στέλνει σε όλο τον χριστιανικό κόσμο. |
|
|
|
Δεν υπάρχει αγία μα τέτοιο όνομα. Παρακαλώ πηγαίνετε στο αντ'ιστοιχο ανδρικό
|
Από το ουσιαστικό αυγή που περιγράφει τις πρωινές ακτίνες του ήλιου. |
|
2 Μαΐου > Αγίου Έσπερου του μάρτυρα
|
|
|
Δεν υπάρχει άγιος με αυτό το όνομα. Το Αυγερινός όμως αναφέρεται σαν προσωνύμιο του Ιησού Χριστού στην Καινή Διαθήκη, οπότε μπορεί να γιορτάζει τα Χριστούγεννα.
Η σχέση όμως του αποσπερίτη με τον αυγερινό μας επιτρέπει να τον θέσουμε να συνεορτάζει με το όνομα έσπερος
|
Από το ουσιαστικό αυγή που περιγράφει τις πρωινές ακτίνες του ήλιου. |
|
|
|
Για χριστιανική εορτή πηγαίνετε στο αντίστοιχο ανδρικό
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη 'εσπέρα' που προέρχεται από τις αρχαίες Ελληνικές λέξεις ‘έως’=ημερήσιο φως και ‘πέρας’=τέλος και καλύπτει το χρονικό διάστημα από την ώρα που δύει ο ήλιος ως την ώρα που επικρατεί το σκοτάδι.
|
|
2 Μαΐου > Άγιος Boris - Μιχαήλ ο πρίγκιπας, Ισαπόστολος και Φωτιστής
|
|
|
Βιογραφία
Ο Άγιος Ισαπόστολος τσάρος Boris, ο μετονομασθείς Μιχαήλ, ήταν βασιλέας της Βουλγαρίας και για το ιεραποστολικό του έργο είχε προφητεύσει ο θείος του Άγιος Μποϋάν (τιμάται 28 Μαρτίου).
Μόλις ανήλθε στο θρόνο, διαδεχόμενος κατά πάσα πιθανότητα τον Πρεσσιάμ, έδειξε ότι είχε συνείδηση των σκοπών του και των μέσων της επιτεύξεώς τους. Όμως τα πρώτα χρόνια της βασιλείας του Boris, σημαδεύτηκαν από ανεπιτυχείς εκστρατείες κατά των Κροατών και των Σέρβων. Κατόπιν όμως διά πολιτικών ενεργειών και πολεμικών επιχειρήσεων πέτυχε μερικές εδαφικές επεκτάσεις προς τα βορειοδυτικά, όταν κατέλαβε και την Αχρίδα και προς τα νοτιοανατολικά.
Κατά την διάρκεια μιας μάχης, από τις πολλές μεταξύ των Βουλγάρων και των Ελλήνων, αιχμαλώτισε τον επιφανή σύμβουλο Θεόδωρο Κουφαρά, ο οποίος είχε γίνει μοναχός. Ήταν ο πρώτος άνθρωπος που φύτεψε τον σπόρο του Ευαγγελίου στην ψυχή του Βουλγάρου τσάρου. Σε μια από τις εκστρατείες των Ελλήνων, η νεότερη αδελφή του τσάρου αιχμαλωτίσθηκε από τον Λέοντα τον Αρμένιο και γαλουχήθηκε με την Ορθόδοξη πίστη στην αυλή του Βυζαντινού αυτοκράτορα. Όταν ο Θεόφιλος πέθανε, ο τσάρος Boris αποφάσισε να εκμεταλλευθεί αυτή την περίσταση, για να εκδικηθεί τους Έλληνες για προηγούμενες ήττες. Έτσι και κάτω από την εντύπωση της βυζαντινής λάμψεως φιλοδόξησε να καταλάβει το Βυζάντιο. Το 853 μ.Χ. ο Boris νόμισε ότι ήταν δυνατόν να επωφεληθεί από το γεγονός ότι τον θρόνο του Βυζαντίου κυβερνούσε η Θεοδώρα και κήρυξε απότομα πόλεμο. Λέγουν μάλιστα ότι η Θεοδώρα απάντησε σε αυτόν: «Αν επιτεθείς κατά της χώρας μου, θα σε αντιμετωπίσω ελπίζουσα τη νίκη. Αν όμως νικηθώ, δεν θα είναι μεγάλη η δόξα για σένα ότι νίκησες γυναίκα».
Η θαρραλέα αυτή απάντηση άρεσε στον Βούλγαρο μονάρχη και δέχθηκε να διαπραγματευθεί. Άλλωστε, καθώς η πείνα και η πανώλη περιστοίχιζαν την χώρα, η Βουλγαρία αντιμετώπισε τρομερές δυσκολίες. Ο Boris είδε τη σωτηρία της χώρας του, η οποία βρισκόταν στο σκοτάδι εξαιτίας της ειδωλολατρίας, στην Ορθόδοξη πίστη. Έτσι ο τσάρος Boris συμφώνησε σε μια συνθήκη ειρήνης. Ο Θεόδωρος Κουφαράς ανταλλάχθηκε με την Βουλγάρα πριγκίπισσα, η οποία κατήχησε τον Boris αναδεικνύοντας την οικτρότητα των ειδώλων και το ύψος της διδασκαλίας του Θεανθρώπου. Έτσι, προς το τέλος του 864 μ.Χ. ή στις αρχές του 865 μ.Χ., βαπτίσθηκε από τον Επίσκοπο Ιωσήφ και μετονομάσθηκε Μιχαήλ.
Αμέσως κατηχητές εστάλησαν παντού προς φωτισμό και βάπτισμα του λαού. Ο Πατριάρχης Φώτιος, μετά από αίτηση του Αγίου Μιχαήλ, απέστειλε στην Βουλγαρία πολλούς κατηχητές. Ο Μιχαήλ ζήτησε ακόμη, όχι μόνο Αρχιεπισκόπους και Επισκόπους, αλλά και την ίδρυση Πατριαρχείου. Φιλοδοξούσε να περιβληθεί ο θρόνος του με την ίδια πολιτική, στρατιωτική και εκκλησιαστική λαμπρότητα, με την οποία επιδεικνυόταν ο αυτοκράτορας του Βυζαντίου. Ο ιερός Φώτιος απέφυγε κάτι τέτοιο και ο Μιχαήλ στράφηκε προς της Ρώμη. Ο Πάπας Νικόλαος απέφυγε και αυτός να συντελέσει στην ίδρυση αυτοκέφαλης Εκκλησίας, διότι φοβόταν την αφομοίωσή της με την Ορθόδοξη Εκκλησία, και διότι ο πολλαπλασιασμός των Αυτοκέφαλων Εκκλησιών ήταν αντίθετος προς την καισαρική αντίληψη περί εκκλησιαστικής ενότητας του Βατικανού. Έστειλε μόνο δύο Επισκόπους, τον Φορμόζο ντε Πόρτο και τον Παύλο της Ποπουλανίας και απάντησε σε 106 δογματικά και άλλα εκκλησιαστικά ερωτήματά του, στα οποία και ο ιερός Φώτιος, αφού ερωτήθηκε, απάντησε.
Κατά το 888 μ.Χ. ο Άγιος Boris - Μιχαήλ παραιτήθηκε από τον θρόνο και εισήλθε σε μοναστήρι, αφήνοντας το βασίλειό του στους υιούς του, Βλαδίμηρο και Συμεών. Επειδή όμως ο Βλαδίμηρος, ο οποίος τον είχε διαδεχθεί, είχε αποκηρύξει τον Χριστιανισμό και εργαζόταν μαζί με τους βογιάρους για την εκρίζωσή του, ο Άγιος Boris - Μιχαήλ επανήλθε, συνέλαβε και τιμώρησε τον υιό του. Αφού έδωσε τον θρόνο στο νεότερο υιό του, τον Συμεών, επέστρεψε στο μοναστήρι.
Ο Άγιος Βόρις-Μιχαήλ κοιμήθηκε με ειρήνη το 907 μ.Χ.
|
Πιθανόν να προέρχεται απο το 'Borsislav' και να σημαίνει τον ένδοξο μαχητή. |
|
-
2 Μαΐου > Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος
|
|
|
Οι Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος έζησαν το 2ο μ.Χ. αιώνα στο χρόνια του αυτοκράτορα Αδριανού (117 - 138 μ.Χ.). Η καταγωγή τους ήταν από την Παμφυλία και ανήκαν ως δούλοι στο Ρωμαίο Κάταλλο και τη γυναίκα του Πετραδία, που τους απαγόρευαν να προσεύχονται και να υμνούν το δημιουργό Θεό τους. Ο Έσπερος και η οικογένεια του περιορίστηκαν σε ξηροφαγία. Ο Ρωμαίος κύριος τους πρόσεξε τη στάση τους και τους διέταξε να φάνε δια της βίας. Αυτοί αρνήθηκαν οπότε ο Κάταλλος τους θανάτωσε σε κλίβανο.
|
Από το ρήμα ζω και σημαίνει "ζωντανή, αυτή που δίνει ζωή" |
|
|
|
Ο Άγιος Βασίλειος, κατά κόσμον Βασίλειος Πέτροβιτς Καντόμσκιυ, γεννήθηκε μεταξύ των ετών 1775 - 1780 μ.Χ. στην περιοχή του Ριαζάν της Ρωσίας. Ακολούθησε τη σκληρή ασκητική οδό της σαλότητας και κοιμήθηκε με ειρήνη το 1848 μ.Χ.
|
Από το επίθετο βασίλειος,-α, -ον και σημαίνει "αυτός που ανήκει στο βασιλιά". |
|
2 Μαΐου > Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος
|
|
|
Οι Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος έζησαν το 2ο μ.Χ. αιώνα στο χρόνια του αυτοκράτορα Αδριανού (117 - 138 μ.Χ.). Η καταγωγή τους ήταν από την Παμφυλία και ανήκαν ως δούλοι στο Ρωμαίο Κάταλλο και τη γυναίκα του Πετραδία, που τους απαγόρευαν να προσεύχονται και να υμνούν το δημιουργό Θεό τους. Ο Έσπερος και η οικογένεια του περιορίστηκαν σε ξηροφαγία. Ο Ρωμαίος κύριος τους πρόσεξε τη στάση τους και τους διέταξε να φάνε δια της βίας. Αυτοί αρνήθηκαν οπότε ο Κάταλλος τους θανάτωσε σε κλίβανο.
|
Από το θεός και δούλος που σημαίνει "δούλος του Θεού" |
|
2 Μαΐου > Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος
|
|
|
Οι Άγιοι Έσπερος, Ζωή και τα τέκνα τους Κυριάκος και Θεόδουλος έζησαν το 2ο μ.Χ. αιώνα στο χρόνια του αυτοκράτορα Αδριανού (117 - 138 μ.Χ.). Ανήκαν ως δούλοι στο Ρωμαίο Κάταλλο και τη γυναίκα του Πετραδία, που απαγόρευαν στη χριστιανική οικογένεια να προσεύχεται και να υμνεί το δημιουργό Θεό της. Τελικά ο Κάταλλος τους έριξε σε ένα μεγάλο κλίβανο και τους έκαψε.
|
Από το κύριος και σημαίνει "αυτός που ανήκει στον Κύριο, Θεό". |
|
|
|
(1881-1952) Γεννήθηκε τυφλή στο χωριό Σέμπινο Επιφανίσκαγια του νομού της Τούλα, που σήμερα ονομάζεται Κομίφσκι. Κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Από την αρχαία Ελληνική λέξη μήτρα = μητέρα και εννοεί την αφιερωμένη στην μητέρα των θεών, στην δε χριστιανική θρησκεία στην μητέρα του Ιησού. |
|
|
|
Ο Όσιος Ιορδάνης ο Θαυματουργός κοιμήθηκε με ειρήνη.
|
Εξελληνισμένο Εβραϊκό όνομα ‘Jardēn’=κατάβαση, ροή υδάτων προς την θάλασσα και σημαίνει 'ο ρευστός'. |
|
|
|
Δεν βρήκαμε άλλες πληροφορίες
|
Το όνομα είναι παλίνδρομο (καρκινικό), δηλαδή διαβάζεται και αντίθετα.
Δεν εντοπίστηκε η ετυμολογία του Ελληνικού ονόματος. Μάλλον προέρχεται από το εβραϊκό 'סַבָא' (σαβα), που σημαίνει "ξεκούραστος".
Σύμφωνα με την Παλαιά Διαθήκη το Σάββατο είναι η έβδομη και τελευταία μέρα της Δημιουργίας κατά την οποία ο Θεός ξεκουράστηκε. Είναι ημέρα αργίας και ξεκούρασης των Εβραίων. Η αντίστοιχη μέρα ξεκούρασης για τους Χριστιανούς είναι η Κυριακή και για τους Μουσουλμάνους η Παρασκευή. |
|
|
|
|
|